Wat houdt WCAG in?
Digitale toegankelijkheid zorgt ervoor dat iedereen, inclusief mensen met een beperking, vacatures en andere digitale inhoud kan gebruiken. De WCAG-richtlijnen (Web Content Accessibility Guidelines) bevatten aanbevelingen om websites en apps toegankelijk te maken. Overheidsorganisaties zijn wettelijk verplicht om hieraan te voldoen en dienen een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
Alle inhoud moet waarneembaar, bedienbaar, begrijpelijk en robuust zijn, zodat iedereen – ook mensen met een visuele of motorische beperking – websites en apps probleemloos kan gebruiken. Dit vergroot niet alleen de toegankelijkheid, maar helpt ook om meer kandidaten aan te trekken.
Ubeeo’s sollicitatieformulieren en kandidatenportaal zijn in de basis conform en getest door Stichting Accessibility, die de hoogst mogelijke score toekende. Dit certificaat kan bovendien als bewijs dienen voor overheidsorganisaties.
Disclaimer
Dit artikel gaat enkel in op de vacaturetekst en de vragen. De verdere stylingmogelijkheden, het minimale contrast, HTML-fouten etc. zullen via de webpartij ingesteld moeten worden.
Ubeeo biedt de mogelijkheid om alle digitale sollicitatieprocessen volgens de WCAG-richtlijnen in te richten, zodat digitale toegankelijkheid gewaarborgd kan worden. De naleving van deze richtlijnen is echter afhankelijk van de inrichting en het gebruik van het systeem door de organisatie zelf. Het is de verantwoordelijkheid van de organisatie om ervoor te zorgen dat alle content en instellingen voldoen aan de WCAG-standaarden.
Vacatureteksten
Een essentieel onderdeel hiervan is het gebruik van alternatieve tekst voor afbeeldingen. Deze beschrijvende tekst zorgt ervoor dat schermlezers de informatie correct kunnen overbrengen aan slechtziende of blinde kandidaten. Zonder een alternatieve tekst missen ze belangrijke visuele content die nodig kan zijn om de pagina goed te begrijpen:
Daarnaast zullen video's door de websitepartij toegevoegd moeten worden om deze volledig toegankelijk te krijgen. Video’s kunnen voor kandidaten een barrière vormen, bijvoorbeeld doordat ze moeilijk te bedienen zijn of omdat niet iedereen de inhoud kan waarnemen. Door tekst en afbeeldingen te gebruiken in plaats van video’s, blijft de informatie toegankelijk voor een bredere groep kandidaten. Indien er gebruik gemaakt wordt van video’s moeten deze aangevuld worden met een transcript wanneer er enkel beeld getoond wordt en moeten hier een ondertiteling en audiobeschrijving aan toegevoegd worden wanneer het om een video met geluid gaat.
Ook is het belangrijk dat voor de tekst zelf de juiste opmaak wordt gebruikt. Voor de juiste opmaak geldt:
Geen dikgedrukte, onderstreepte of cursieve tekst voor structuur, omdat schermlezers deze opmaak niet altijd correct interpreteren.
Een logische koppenhiërarchie: de vacaturetitel moet altijd een hogere kop zoals H2 zijn, en onderliggende titels volgen als H3, H4, enzovoort. Dit helpt gebruikers die navigeren met een schermlezer om de structuur van de pagina goed te begrijpen. Wanneer een vacaturetitel bijvoorbeeld een H2 betreft zal de volgende kop een H3 moeten zijn.
Gebruik van de ingebouwde lijstfunctie in Ubeeo voor opsommingen. Dit zorgt ervoor dat lijsten correct worden weergegeven en voorgelezen door hulpmiddelen zoals schermlezers. Ook kan de webpartij er op deze manier voor zorgen dat hier de juiste styling voor wordt gebruikt.
Sollicitatieformulier
Niet elk vraagtype is volledig toegankelijk voor toetsenbord-bediening en schermlezers. Om ervoor te zorgen dat uw formulier volledig voldoet aan de toegankelijkheidsrichtlijnen (WCAG), vermijd de volgende vraagtypen:
Telefoonveld met plug-in → Gebruik in plaats daarvan een standaard tekstveld.
Postcodeveld met plug-in → Gebruik losse tekstvragen voor postcode, adres en/of woonplaats.
Multi-select veld → Dit is standaard niet volledig toegankelijk. Gebruik in plaats daarvan een checkbox-groep:
Meerdere bestanden uitvragen in één veld → Vraag in plaats daarvan om losse bestanden.
Wij kunnen de instelling ‘strengere toegankelijkheidsregels’ inschakelen. Wanneer dit gebeurt worden deze vraagtypen automatisch aangepast naar hun aanbevolen alternatieven. Telefoonvelden maken dan geen gebruik meer van de plug-in en multi-selects worden omgezet naar checkbox-groepen. Het postcodeveld blijft een handmatige aanpassing vereisen.
Vraagstelling en foutmeldingen
Om het formulier eenvoudig invulbaar te maken voor kandidaten met een screenreader moet je ervoor zorgen dat de vraagstelling duidelijk is. Zo kan de vraag beter ‘Wat is je voornaam?’ zijn dan ‘Voornaam:’. Ditzelfde geldt voor de foutmeldingen die de kandidaat te zien krijgt wanneer er iets onjuist wordt ingevuld. Zo kun je bij elke vraag onder de kopjes ‘Foutmelding veld verplicht’ en ‘Foutmelding validatie‘ een duidelijke foutmelding laten tonen.
Als voorbeeld kun je bij het kopje ‘Foutmelding veld verplicht’ bijvoorbeeld de foutmelding Het veld 'Wat is je voornaam?' is verplicht maar nog niet ingevuld, vul deze aan tonen.
Bij het kopje ‘Foutmelding validatie’ kun je Je voornaam mag niet langer dan 100 tekens zijn, verwijder tekens zodat de voornaam onder de 100 tekens is gebruiken.



